وبلاگ همین حوالی

وبلاگ مجله تخصصی همین پحوالی

وبلاگ همین حوالی

وبلاگ مجله تخصصی همین پحوالی

  • ۰
  • ۰

این روزا داشتن جا مناسب برای زیورآلات تبدیل به یک دغدغه فکری شده. اما شاید خیلیا ندونن که میتونن با چیزای ساده یک ظرف زیورآلات داشته باشن. ما تو وبلاگ همین حوالی به شما آموزش میدیم که یک ظرف زیبا یرا خودتون داشته باشید.

در یک نگاه:

مدت زمان آماده سازی:

1.5 ساعت  + زمان مورد نیاز برای خشک شدن خمیر

میزان سختی: مبتدی

 ظرف زیورآلات


مواد لازم:

قلم مو

اسفنج

ابزار مدل سازی

خمیر مجسمه سازی

رنگ اکریلیک یا گواش

اسپری براق کننده (در صورت تمایل)

مرحله اول: رول کردن خمیر

 ظرف زیورآلات

 ظرف زیورآلات

با یک تکه ی کوچک از خمیر شروع کنید و آن را روی سطحی صاف وتمیز به آرامی رول کنید تا رشته ی بلندی به قطر حدود 0.5 سانتی متی ایجاد شود.

 ظرف زیورآلات

اگر خمیرلوله شده شروع به نازک شدن کرد قسمت های ناهموار آن را ببرید و سراغ تکه ی جدیدی از خمیر بروید و مانند قبل شروع به رول کردن آن کنید. (هرچه  طول و یا تعداد رشته ها بیشتر باشد ظاهر ظرف شما در انتهای کار زیباتر خواهد بود) و به همین ترتیب ادامه دهید تا سه یا چهار رشته ی بلند داشته باشید.

مرحله دوم: ساخت ظرف خمیری

 ظرف زیورآلات

رشته ی خمیری را مانند شکل به دور خودش بپیچید تا صفحه ای  مارپیچ ایجاد شود. با کمک انگشتتان و یا اسفنج خیس خمیر را مرطوب کنید. خواهید دید که این رطوبت به چسبندگی حلقه های مارپیچ به یکدیگر کمک می کند.

 ظرف زیورآلات

به پیچاندن خمیر به دور خودش آنقدر ادامه دهید که یک صفحه ی گرد مارپیچ به قطر 5 سانتی متر ایجاد شود. کف ظرف ما آماده است. حالا نوبت آن رسیده است که کناره های ظرف را درست کنیم. لایه ی بعدی مارپیچ را کمی بالاتر از لایه ی قبلی قرار دهید. به طوری که نیمی از رشته روی لبه ی صفحه ی خمیری و مارپیچ زیرین خود (کف ظرف) قرار گیرید و نیمه ی دیگر آن به جایی تکیه نداشته و نچسبیده باشد. به همین روش لایه های بعدی رشته های خمیری را اضافه کنید . هر لایه را بالاتر از لایه ی قبلی و بیرون تر از آن قرار دهید. به طوری که با اضافه کردن هر لایه هم ارتفاع ظرف زیورآلات بزرگتر شود و هم دهانه ی آن. در صورت نیاز خمیر را با انگشتتان یا اسفنج مرطوب کنید.

 ظرف زیورآلات

هنگامیکه رشته ی خمیری به پایان رسید رشته ی دیگر را به آن اضافه کنید و به آرامی فشار دهید که به یکدیگر خوب بچسبند. دقت کنید که رشته ی جدید را  دقیقا از همان محلی که رشته ی قدیمی به پایان رسیده است متصل کنید. (شما می توانید در انتهای کار خطوط اتصال رشته ها به یکدیگر را صاف و محو کنید) به مارپیچ کردن رشته ها ادامه دهید تا پهنای ظرف شما به حدود 10 سانتی متر برسد. این پهنا اختیاری است و شما می توانید ابعاد مورد نظر خود را در نظر بگیرید.

 ظرف زیورآلات

 ظرف زیورآلات

خب الان زمان وصل کردن دسته های ظرف رسیده است. برای درست کردن دسته ها دو رشته خمیری به طول 9 سانتی متر بریده و آن ها در محل  دلخواه خود به ظرف متصل کرده و به آرامی  فشار داده و فرم دهید. و در نهایت از آب و ابزار مدل سازی برای فرم دهی و اتصال محکم تر دسته ها استفاده کنید.

مرحله ی سوم: مخلوط کردن شکاف بین لایه ها

 ظرف زیورآلات

خب شکل نهایی ظرف روبروی شماست. فقط یه مرحله ی مهم و فوت کوزه گری مونده. با دقت و به آرامی شروع به ترکیب کردن لبه های لایه های مارپیچ با یکدیگر به کمک ابزار مدل سازی کنید. هنگام خشک شدن و فرم گرفتن نهایی ظرف این امکان وجود دارد که بین لایه های مارپیچ شکاف هایی ایجاد شود. ترکیب لبه های هر لایه با یکدیگر از ایجاد این شکاف ها جلوگیری می کند.

 ظرف زیورآلات

قبل از اینکه ظرف را کناری بگذارید تا خشک شود به کمک اسفنج مرطوب تمام خطوط، شکاف ها و ناهمواری های ظرف رو برطرف کنید. ظرف را روی یک تکه کاغذ قرار دهید تا خشک شود. این کار به جذب رطوبت های اضافی ظرف کمک می کند و مانع چسبیدن ظرف به سطح زیرین خود می گردد. ظرف را به مدت 24 ساعت در هوای اتاق قرار دهید تا کامل خشک شود.

مرحله چهارم: رنگ کردن ظرف به سبک سبدبافته شده

 ظرف زیورآلات

خب ظرف شما الان کاملا خشک شده و زمان تزیین آن رسیده است . از رنگ اکریلیک یا گواش و قلموی پهن استفاده کنید و رنگ دلخواه خود را به عنوان رنگ پایه انتخاب کنید و تمام سطوح ظرف را با آن رنگ کنید.(در این تصویر از رنگ گواش استفاده شده تا رنگ مات تری داشته باشیم.) برای آن که در انتها کار تمییز تری داشته باشید دو یا سه بار کل سطح را با پوشش نازکی از رنگ مورد نظر رنگ کنید و اجازه دهید تا سطح ظرف کاملا خشک شود.

 ظرف زیورآلات

هنگامی که پوشش پایه خشک شد از یک قلمویی که برای کشیدن الگو مناسب است استفاده کنید و الگوی مورد نظرخود را بر روی ظرف رسم کنید. (می توانید از یک رنگ یا دو رنگ یا حتی بیشتر استفاده کنید. این مرحله کاملا به سلیقه ی شما بستگی دارد.) برای رسم الگویی که در این تصویر هست ما خطوط پهنی رو بصورت خط تیره رسم کردیم که ابعاد هرکدومشون به اندازه ی ارتفاع یه لایه مارپیچ و یا قطر یک رشته بود. همچنین شما می توانید برای مشاهده ی ایده های بیشتر برای رسم الگو سبد به  اینجا نگاهی بیاندازید.

وقتی که رنگ ظرف ها کامل خشک شد در صورت تمایل از اسپری براق کننده استفاده کنید. این کار سبب مراقبت بیشتر از سبدبافته شده ی خمیری شما می شود. حالا شما صاحب یک ظرف زیورآلات زیبا هستید.

 ظرف زیورآلات

 ظرف زیورآلات

 

منبع: مجله تخصصی همین حوالی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی